System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eBoi
Jak załatwić sprawę?
Uchwała Nr XXXII/214/2009
Uchwała Nr XXXII/214/2009
Rady Miejskiej w Dobrej
z dnia 30 kwietnia 2009r.
w sprawie powołania Straży Miejskiej w Dobrej i nadania jej Regulaminu
Na podstawie art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 2 i art. 8 ust.2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych ( Dz. U. Nr 123 poz. 779 z 1997r z późniejszymi zmianami) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§1.1. Powołuje się od dnia 01 lipca 2009 roku Straż Miejską w Dobrej
2. Straż Miejska jest umiejscowiona w strukturze organizacyjnej Urzędu Miejskiego
w Dobrej
§2. Nadaje się Straży Miejskiej w Dobrej Regulamin określający jej zadania i strukturę organizacyjną - w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik
do uchwały nr XXXII/214/2009.
Rady Miejskiej w Dobrej
z dnia 30 kwietnia 2009r
REGULAMIN
STRAŻY MIEJSKIEJ W DOBREJ
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ l.
Regulamin Straży Miejskiej w Dobrej zwany dalej Regulaminem określa organizację i zasady funkcjonowania Straży Miejskiej.
Ilekroć jest mowa o:
Burmistrzu, należy przez to rozumieć Burmistrza Dobrej.
Komendancie, należy przez to rozumieć Komendanta Straży Miejskiej w Dobrej
Straży, należy przez to rozumieć Straż Miejską w Dobrej
§ 2.
Straż Miejska działa na podstawie:
ustawy z dnia 29.08.1997 r. o strażach gminnych,
ustawy z dnia 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych,
uchwały Rady Miejskiej w Dobrej Nr XXXII/214/2009 sprawie powołania Straży Miejskiej w Dobrej i nadania jej Regulaminu
Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Dobrej .
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 1998 roku w sprawie zakresu i sposobu wykonywania przez strażników gminnych niektórych czynności
Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2004r w sprawie przypadków, sposobów i trybu użycia przez strażników gminnych (miejskich) środków przymusu bezpośredniego
Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 marca 2004r w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia przez straże gminne (miejskie) ewidencji etatów, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego oraz wyników działań straży
§ 3.
Straż umiejscowiona jest w strukturze organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Dobrej e i podlega bezpośrednio Burmistrzowi Miasta.
Obszarem działania Straży jest obszar administracyjny Gminy Dobra.
Straż używa pieczęci:
okrągłej o treści: " Straż Miejska w Dobrej "
prostokątnej o treści: "Straż Miejska, ul. Rynek 1 ; 72 - 210 DOBRA
§ 4.
Strażą Miejską kieruje Komendant powołany i odwoływany przez Burmistrza po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie Komendanta Wojewódzkiego Policji.
Nadzór nad działalnością Straży sprawuje Burmistrz, a w zakresie fachowym - Komendant Główny Policji poprzez właściwego terytorialnie Komendanta Wojewódzkiego Policji.
Komendant kieruje Strażą poprzez wydawanie poleceń służbowych oraz pism okólnych.
Komendant dokonuje podziału zadań i kompetencji między podległymi sobie
funkcjonariuszami.
Komendanta w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony funkcjonariusz.
II. ZADANIA STRAŻY
§ 5.
Straż wykonuje swoje zadania w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli i mienia, utrzymania bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego oraz czystości na terenie miasta i gminy, wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego.
Do obowiązków Straży należy kontrola wywiązywania się z obowiązków właścicieli i zarządców nieruchomości w zakresie utrzymania należytego stanu sanitarno - porządkowego, a w szczególności:
wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów stałych i płynnych;
usuwania odpadów i innych zanieczyszczeń z terenu nieruchomości;
oczyszczania ze śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości;
kontrola stanu czystości i estetyki miejsc publicznych;
kontrola stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego na posesjach;
kontrola oczyszczania przystanków komunikacyjnych ze śniegu i lodu oraz usuwania odpadów komunalnych i innych zanieczyszczeń na tych terenach;
kontrola utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych;
kontrola przestrzegania ładu i porządku w punkach sprzedaży napojów alkoholowych oraz w ich najbliższym otoczeniu;
kontrola prawidłowości oznakowania ulic, oświetlenia ulic i posesji,
prawidłowego zabezpieczenia funkcjonowania punktów oświetleniowych
oraz estetyki napisów, miejsc plakatowania i ogłoszeń;oddziaływanie na służby miejskie odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie urządzeń komunalnych w kierunku efektywnego i bezpiecznego ich działania.
Ujawnianie wykroczeń i ściganie ich sprawców.
Reprezentowanie Straży przed właściwym Sadem.
Zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie w miarę możliwości świadków zdarzenia.
Konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.
Współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu Miejskiego.
Współdziałanie z innymi organami kontroli , takimi jak: Policja, Powiatowa Stacja Sanitarno -Epidemiologiczna, Straż Pożarna, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, Straż Leśna.
Ochrona spokoju i porządku na terenie szkoły i w jej bezpośrednim sąsiedztwie, a w szczególności:
zapobieganie przemocy fizycznej w różnej postaci;
przestrzeganie zakazu spożywania alkoholu (dyskoteki szkolne) oraz usuwanie z terenu szkoły osób pozostających pod wpływem alkoholu;
zwracanie uwagi na kulturalne zachowanie się (wulgarne słownictwo, palenie papierosów);
współpraca z dyrektorem szkoły, pedagogiem szkolnym, nauczycielami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zapobiegania narkomanii wśród dzieci i młodzieży;
prowadzenie prelekcji i pogadanek na tematy związane z bezpieczeństwem i zagrożeniami.
10. Ochrona obiektów:
ochrona spokoju i porządku w godzinach pracy jednostek organizacyjnych gminy;
współpraca z firmą sprawującą ochronę nad budynkiem Urzędu Miejskiego;
zapobieganie dewastacji i kradzieży w obiektach objętych ochroną;
udzielanie informacji i pomocy interesantom w celu usprawnienia pracy urzędu.
11.Ochrona porządku podczas imprez publicznych.
Doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub do miejsca zamieszkania.
Informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzaju zagrożeń.
Wykrywanie i ustalanie sprawców „dzikich” wysypisk śmieci.
Kontrola realizacji obowiązku przez rolników w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia.
Prowadzenie ewidencji psów.
§ 6.
Funkcjonariusze Straży mają prawo do:
legitymowanie osób w uzasadnionych przypadkach, w celu ustalenia ich tożsamości;
udzielania pouczeń;
nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym;
ujęcia i bezzwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia;
kierowania wniosków o ukaranie do właściwych miejscowo sądów;
usuwania pojazdów i blokowania kół pojazdów w przypadkach określonych przepisami o ruchu drogowym;
żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych;
zwracania się w nagłych przypadkach o pomoc do jednostek gospodarczych prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych, jak również każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie o Policji.
W razie niepodporządkowania się obywatela poleceniom wydanym na podstawie prawa, funkcjonariusze straży mają prawo stosować środki przymusu bezpośredniego przy zachowaniu przepisów ustawy o Policji, strażach gminnych i wydawanych na ich podstawie przepisów wykonawczych.
§7.
Straż wykonuje swoją funkcję poprzez:
pełnienie służby dyżurnej,
prowadzenie kancelarii.
W ramach służby dyżurnej straż podejmuje następujące czynności:
prowadzi służbę patrolową, za której organizację odpowiada Komendant straży. Patrol prowadzi notatnik interwencji, który każdorazowo po zakończeniu patrolu przekazywany jest do kancelarii.
interweniuje na uzasadnione żądanie mieszkańców w celu realizacji swoich zadań ustawowych.
interweniuje na żądanie Burmistrza Dobrej lub osób przez niego upoważnionych.
wykonuje zadania zlecone przez samorząd, w szczególności konwojuje dokumenty lub wartości pieniężne.
współpracuje z Policją.
3. Prowadzenie kancelarii ma na celu:
prowadzenie rejestrów wykroczeń;
prowadzenie rejestru wniosków o ukaranie;
występowanie do Sądu Rejonowego z wnioskami o ukaranie;
ewidencjonowanie wykorzystanych mandatów;
wykonywanie sprawozdawczości.
III. CZAS PRACY
§8.
Tygodniowy limit czasu pracy wynosi 40 godzin i 8 godzin na dobę i jest rozliczany w skali miesiąca.
Podstawą pełnienia służby w określonym czasie przez funkcjonariuszy stanowią miesięczne grafiki służby sporządzane przez Komendanta Straży, a zatwierdzane przez Burmistrza Dobrej .
W miarę uzasadnionych potrzeb komendant może dokonywać doraźnych zmian czasu pracy.
IV. UMUNDUROWANIE
§ 9.
Strażnikowi Straży przysługuje komplet umundurowania zapewniający wykonywanie obowiązków służbowych o każdej porze roku.
Poszczególne ubiory strażnicy noszą według zestawów zbiorczych, z uwzględnieniem pór roku.
Rozróżnia się:
okres zimowy - od l listopada do 31 marca,
okres letni - od l maja do 30 września
miesiąc kwiecień i październik stanowią okresy przejściowe.
W czasie świąt i uroczystości oraz w sytuacjach szczególnych obowiązuje mundur wyjściowy.
Skład elementów umundurowania wynika z art.21 ustawy o strażach gminnych.
Indywidualne należności mundurowe określi Burmistrz w oddzielnym Zarządzeniu wydanym z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia wykonawczego wydanego na podstawie art.21 ustawy o strażach gminnych.
Strażnik zatrudniony na czas określony otrzymuje wyposażenie i umundurowanie przewidziane na sezon ubiór roboczy, również o skróconym okresie używalności (asortymenty używane).
Strażnik zwolniony ze służby obowiązany jest do zwrotu uzbrojenia i umundurowania. Ustala się, iż zwrotowi nie podlegają skarpety, obuwie, koszule i swetry.
V. ROZLICZANIE MANDATÓW
§ 10.
Każdy strażnik pełniący służbę indywidualnie pobiera bloczki mandatów karnych.
Odcinki zrealizowanych mandatów karnych funkcjonariusz zdaje po zakończeniu służby.
Za gospodarkę mandatami odpowiedzialny jest komendant.
VI. UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI FUNKCJONARIUSZY
§ 11.
Prawa i obowiązki funkcjonariuszy straży regulują przepisy ustaw: o strażach gminnych i o pracownikach samorządowych.
§ 12.
Podczas wykonywania czynności służbowych funkcjonariusze straży korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
§ 13.
Funkcjonariusze straży podczas czynności służbowych obowiązani są do noszenia przepisowego umundurowania i legitymacji służbowej oraz znaku identyfikacyjnego.
Funkcjonariusz straży, przystępując do czynności służbowych jest obowiązany podać imię i nazwisko, a ponadto na żądanie osoby, której czynności te dotyczą, okazać legitymację służbową w sposób umożliwiający odczytanie (zapisanie) nazwiska funkcjonariusza oraz organu wydającego legitymację.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§14.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem, problemy należy rozstrzygać w oparciu o ogólnie obowiązujące akty prawne oraz Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Dobrej .
Zmiany regulaminu następują przy zastosowaniu procedury właściwej dla jego nadania.
Zagadnienia związane z ustaleniem należności mundurowych określi zarządzenie Burmistrza.
2
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Barbara Ostrowska | 05-06-2009 08:59 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 05-06-2009 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 05-06-2009 08:59 |